Dny otevřených dveří 9. a 10. února 2008
 

O akci informoval nejen na těchto stránkách plakát na tuto akci.

V sobotu 9. února a v neděli 10. února 2008 opět otevřeli Železniční modeláři v Jesenici dveře své klubovny pro veřejnost. Tato dnes již tradiční akce (již 5. Dny otevřených dveří) byla letos pořádána počátkem února na památku nedožitých 97. narozenin zakladatele zdejšího kroužku železničních modelářů pana Vladimíra Zusky.

V provozu bylo stálé modelové kolejiště na kterém lze sledovat vývoj stavby modelové krajiny od roku 1964 s unikátním ovládáním se systémem strojvedoucích a výpravčích.

Díky pochopení vedení Základní školy v Jesenici jsme jako tradičně pro akci využili prostor sousedící chodby a propojily stálé kolejiště s modulovým kolejištěm. Základem tohoto modulového kolejiště jsou čtyři díly původního modulového kolejiště velikosti TT z roku 1986 s rozměry 600 x 1500 mm, které byly od roku 2001 přestavovány na velikost H0 s čelním přechodem na bázi modulů FREMO. Na ně navazují přímé moduly v rozměrech 450 x 900 mm, případně 450 x 450 mm (pro transportovatelnost v kufru osobního automobilu) a obloukové moduly s tratí ve stoupání. Kostry těchto modulů jsou z dřevotřísky tl. 18 mm, přičemž čela profilu FREMO jsou řezána vodním paprskem. Tím je dosažena vysoká přesnost tvaru a polohy propojovacích otvorů.

I na tomto modulovém kolejišti je využit systém výpravčích a strojvedoucích. Sestava použitá během letošní akce je zde. V provozu byla opět lokálková stanička LHOTA a nová stanice JOSEFOV. Sestava provozovaných modulů dává dnes délku 17,3 metru. Během akce ovládali kolejiště členové kroužku, včetně těch nejmladších z první třídy. Tradicí se stává jízda podle zjednodušeného grafikonu, která má pro členy zvláštní půvab a kouzlo. Nutí je přemýšlet a respektovat daná pravidla. Pouze posun ve stanicích byl grafikonem poněkud omezen, aby měla veřejnost na co koukat a nemuseli jsme vysvětlovat, proč se nic nehýbe.

Vozidla zvládla provoz bez problémů. Nově se objevila remotorizovaná 413.0 od PIKA (s původním motorem jsme jí naměřili cca 120km/h, po remotorizaci cca 55km/h - tím ovšem "mučí" některé "závodníky" mezi strojvůdci) a sergeje od ROCA. Překvapili nás někteří návštěvníci, když si přinesli svoje vozidla a chtěli si je vyfotografovat v provozu na „pořádném kolejišti“. Neodmítli jsme je pokud se jednalo o vozidlo ČSD zapadající do epochy a provozovaných souprav. Prostě jsme nechali naše vozidla odpočinout a „návštěvníka“ nasadili do grafikonu. Proto se na kolejišti objevil například další sergej od ROCA nebo i hydraulika T478.2001.

T478.2001 T478.2001 T478.2001 a 781 již v barvách ČD v Josefově, foto L. Choc

Velkou pozornost budila souprava deseti vozů Px a Pxx, každý s vlastním číslem. A podobně tomu bylo s rozestavěným mosazným modelem věžáku M 120.4 s motorem FAULHABER, který v neděli bez jakýchkoli problémů odjezdil celý grafikon.
10 vozů Px a Pxx 10 vozů Px a Pxx Věžák M120.4, foto L. Choc Věžák M120.4, foto L. Choc

Letošní akce se vydařila, takže jsme dostali další impuls pro práci abychom návštěvníky překvapili něčím novým při další podobné akci, která se pravděpodobně uskuteční u příležitosti Dne železnice v září 2008.
Sledujte dál naše webové stránky a přijeďte se podívat.

Za Železniční modeláře v Jesenici

Jiří Berka
 


A nyní již slíbené fotografie, které pochází od Martiny Krbcové :

(Při najetí kurzorem na fotku se zobrazí její popis, při odkliknutí se zobrazí fotka v plné velikosti.)

Vjezd do Josefova... Zatím nedokončený terén kolem stavědla v Josefově ...s nově osázeným dílem se objevily i postavičky ...s nově osázeným dílem se objevily i postavičky dokončený díl již se sloupy el. vedení Cyklista ve Lhotě... ...a nedočkavé cestující tamtéž Po náročné jízdě na kole je třeba si odpočinout Josefov s MOs a vojenskou soupravou Remotorizovaná 413.0 od PIKA Pn s Brejlovcem a silně zašpiněnou Zetkou na rozjezdu ze Zadova MOs vedený M240.0 bude zastavovat ve Lhotě Čmelák na depu u zauhlování, na zrušené výhybce Vojenský transport v Josefově 434.0 s osobáčkem ze Zadova na Markov 310.0 ze sbírky J. Zeleného, přestavba 354.7 na českou verzi od V. Tupého a nově budovaný model 354.6 V. Polívky opět 310.0 ze sbírky J. Zeleného 414.0 Václava Polívky ve Lhotě opět 414.0 Václava Polívky a ještě 414.0 Václava Polívky se soupravou vozů J. Zeleného Strojvedoucí je plný sil a rozdává úsměvy... ...zato slečna výpravčí má plné ruce práce...

Novinky letošních Dnů otevřených dveří:

Nejnověji se upravovala výtopna, nebo chcete-li LD Zadov se 17 m dlouhou točnou, které jsme nafotlili s českými modely. Vyrostly zde nové budouvy, Teudolfův zauhlovací výtah se skládkami uhlí a vozíčky, pískování, malá budova olejárny a sklad.

Pohled na rozsáhlé skládky uhlí 354.7 pózuje na stoupání kolem depa 354.7 pózuje na stoupání kolem depa 354.1 bere vodu a vyprazdňuje popelník pohled na depo ze stanice odjíždějící Os kolem depa dokresluje atmosféru přelomu 60. a 70. let, T679.1 odstavena mezi skládkami uhlí 354.1 má postaveno z výtopny ven na točnu

Dále se na žst. Kubice objevila nová dvoumístná remíza pro nocující stroje, zatím opatřena jen základním nátěrem. V brzké době snad výtopnu dokončím a napíši o stavbě krátkou reportáž.

remíza v Kubici remíza v Kubici remíza v Kubici

Petr Berka

Nakonec ještě prosba pro všechny návštěvníky:


Neměli jsme možnost vyfotit vše a všimnout si všeho, takže pokud máte fotografie nebo postřehy, případně připomínky, o kterých si myslíte, že stojí za zveřejnění,zašlete nám je na petr_berka@email.cz s příslušným komentářem, budou uveřejněny níže.

Fotografie pana Ladislava Choce:

(Při najetí kurzorem na fotku se zobrazí její popis, při odkliknutí se zobrazí fotka v plné velikosti.)

Martina Krbcová fotí také...a překáží v záběru... T478.2001 s Pn na výjezdu z tunelu noční křižování ve Lhotě...? - Ne. Jen kouzlo foťáku T478.2001 se s Pn žene z Markova spolu s Pn ze Zadova do Kubice Čmelák na Os? Bane, to jen výpravčí neměl při posunu jinou zálohu...


Fotografie Jany Berkové a Petra Berky:

(Při najetí kurzorem na fotku se zobrazí její popis, při odkliknutí se zobrazí fotka v plné velikosti.)

Takto to vždy začína...čistíme koleje.... Smutné je prázdné nádraží...i když tady se již rýsuje odbočující vlečka... Přišlo se podívat hodně lidí...Vy také? 354.6 pana Václava Polívky staršího...nu kdo umí, umí... Letecký pohled na depo... Pohled první: 354.1 najíždí na točnu... Pohled druhý: Všudybylka na točně, bude se otáčet.... Kubice pod parou...ani věžák si netroufá protestovat... Zkušená obsluha - ještě heslo: 1000 KM BEZ NEHOD !

 

zpět na úvod